Model načrtovanja kariere nove dobe

12.7.2017

Dr. Daniela Brečko, strokovnjakinja s področja  profesionalnega osebnega razvoja in voditeljstva, je oblikovala zanimiv Model načrtovanja kariere nove dobe, ki temelji na razmisleku o razumevanju pojma poklica v primerjavi s pojmom izobrazba. Pri nas se je zelo trdovratno prijelo stališče, da je končana stopnja izobrazbe tudi poklic, kot npr.: posameznik, ki je končal medicinsko fakulteto, je po izobrazbi res lahko doktor medicine, toda če dejansko opravlja delo čevljarja, je po (trenutnem) poklicu pač čevljar; pa se vseeno predstavi kot doktor medicine.

Ljudje v današnjem času večkrat zamenjajo poklic. To je, po mnenju Brečkove, vir njihove osebne rasti. Večina, ki jih je večkrat zamenjala poklic, je dejala, da so enostavno zaslišali v sebi (nov) klic, da morajo začeti početi nekaj novega. Model načrtovanja kariere nove dobe je Brečkova oblikovala na osnovi osnovnega razumevanja pomena poklic, ki je dejansko klic, klic k nečemu novemu, klic k aktiviranju novih potencialov. Model ima devet zaporednih stopenj:

Model načrtovanja kariere nove dobe

Klic – Vsakdo je v življenju že začutil potrebo po tem, da se loti česa novega. Klic se navadno pojavi kot trenutni preblisk, kaj bi radi naredili, ali z drugimi besedami, kot nekakšen notranji glas, ki nas vabi v nove izzive.

Zavrnitev klica – Mnogi se trudijo, da bi klic zavrnili oziroma utišali. Za to najdejo kopico racionalnih argumentov, kot so neustrezno znanja in spretnosti, pomanjkanje finančnih sredstev, izguba materialne varnost, …

»Magično« vodenje – Toda klic se vrača v obliki dogodkov, ki jih ljudje doživljajo: srečevanje ljudi, ki jih tako ali drugače spomni na njihov klic; knjiga, ki govori o klicu; film, ki opisuje ravno njihov klic, izguba zaposlitve, kar intenzivno pospeši razmišljanje o klicu;…

Učenje – Nato nastopi potrebno učenje novega (po)klica. »Kaj potrebujem za to, da bom uspešno sledil svojemu klicu, da bom uspešno razvijal svoj nov poklic? Katera znanja in sposobnosti so za to potrebne?« Nekateri se lotijo novega formalnega študija, nekateri iščejo znanja po neformalnih poteh in gredo po poti samoukov. Drugi se obkrožajo z ljudmi, ki imajo potrebna znanja in se učijo od njih.

Odkrivanje novih potencialov – Skozi procese učenja vsi po vrsti odkrivajo nove potenciale. Npr.: Nekdo ugotovi, da ima dar za risanje, čeravno nikoli ni blestel pri likovnem pouku,…

Iniciacija – Ko odkrijejo svoje potenciale, jih tudi preizkusijo in ugotovijo, da stvari dejansko delujejo. Ko stvari dokažejo tudi drugim ljudem, bodisi svojemu učitelju bodisi svojim prijateljem, ki so pripravljeni sodelovati v njihovem pilotnem projektu, se zgodi tako imenovana iniciacija. Pri iniciaciji gre za neke vrste prenos energije od učitelja k učencu, kakorkoli že razumemo pojem učitelja. Energija vedno teče od višjega proti nižjemu.

»Darilo« – Po tej fazi začnejo prejemati darila v obliki prvih poslov, povabil k sodelovanju … To je znak, da je stopnja iniciacije končana.

Integracija – Nove potenciale nadalje uspešno integrirajo v svojo osebnost. Beseda integracija izhaja iz latinščine in pomeni povezovanje, spojitev, enost. Postanejo del naše celovite osebnosti, povezani in prepleteni in neločljivi z drugimi našimi potenciali. Ta faza najmočneje manifestira osebno rast navzven.

Svoboda in uspeh – Po uspešno zaključeni fazi integracije človek začuti veliko svobodo in doživlja na novi poti uspeh. V življenju mu uspeva brez večjega truda in pretiranega naprezanja.

 

Posebnost modela pa je, da je krožne narave. Kmalu namreč nastopi nov klic in nato znova nov … Model kariere nove dobe je torej vseživljenjski proces osebne rasti, ki se dogaja od enega do drugega, tretjega, četrtega … klica! Model tako nazorno prikazuje, kako se ljudje razvijamo in rastemo, torej spreminjamo, vse življenje in kdor zavrača spremembe, zavrača tudi rast.

 

Povzeto po učnem gradivu dr. Danijele Brečko: Načrtovanje osebne kariere s pomočjo coachinga (Ljubljana, 2013)